O  UNIWERSYTETACH  DZIECI犴YCH
" ...Uniwersytet w Tybindze, w semestrze letnim 2002 roku, by wype軟iony dzie熤i. W ka盥y wtorek przychodzi造 t逝mnie do najwa積iejszego budynku  - do Nowej Auli. Wbiega造 po szerokich schodach, pokazywa造 legitymacje studenckie, otrzymywa造 piecz徠k i  z niek豉man  gorliwo軼i wype軟ia造 aul po brzegi..."
Dzieci s otwarte - wa積e jest by nie dopu軼i do ich   zamkni璚ia   na 鈍iat. Decyzja o tym kim zostan w przysz這軼i, zapada na og馧 oko這 11 roku 篡cia. Uniwersytet dzieci璚y poszerza zainteresowania dzieci, wzbudza fascynacj 鈍iatem i badaniami; w bardzo wczesnym wieku mog oni, po raz pierwszy, zasmakowa czym jest prawdziwa nauka.


Fundacja Ma這polski Uniwersytet dla Dzieci, czerpi帷 najlepsze wzorce od swoich poprzednik闚,  lokalizuje pierwsze wyk豉dy  Ma這polskiego Uniwersytetu dla Dzieci w Trzebini, gdy swoim dzia豉niem chce obj望 dzieci mieszkaj帷e poza du篡mi o鈔odkami akademickimi, zw豉szcza na obszarze wiejskim, miejsko - wiejskim i ma造ch miast Ma這polski. Chce tworzy i wyr闚nywa szanse edukacyjne oraz mo磧iwo軼i rozwoju dzieci, rozbudzi zainteresowanie nauk jako obszaru atrakcyjnych   poszukiwa
   i prze篡, ukazywa i promowa korzy軼i p造n帷e z wiedzy a tak瞠 popularyzowa idee kszta販enia przez ca貫 篡cie.


Uniwersytet dzieci璚y   nie jest dla doros造ch, nie m闚i si tam o tym czego doro郵i chc nauczy dzieci. Wyk豉dy s o tym, czego dzieci chc si dowiedzie. I nawet je郵i sami nie znamy odpowiedzi na ich pytania, to znamy kogo, kto im wska瞠 drog do miejsc, gdzie same chc doj嗆.

Taki by pocz徠ek idei uniwersytet闚 dzieci璚ych  - dw鏂h dziennikarzy niemieckich, zainspirowanych pytaniami jakie otrzymali od dzieci, postanowi這 poszuka odpowiedzi na nie w鈔鏚 autorytet闚 akademickich - za這篡li Kider-Uni.  Zaprosili grup       900    dzieci,    mi璠zy    si鏚mym    a dwunastym  rokiem 篡cia, do wys逝chania wyk豉d闚  uniwersyteckich. Wkr鏒ce pomys ten zacz掖 by przenoszony do innych uniwersytet闚 w Niemczech  - powsta這 tam 70 takich plac闚ek, a nast瘼nie ta innowacja pojawi豉 si  i w innych krajach Europejskich: w Austrii, Szwajcarii, Lichtenstein, Wielkiej Brytanii, na S這wacji oraz   w   innych krajach na 鈍iecie:   w   USA,  Kolumbii w Meksyku. W   Polsce  pierwsze    uniwersytety powsta造 w 2007 roku w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i υdzi.


Projekt  uniwersytet闚 dzieci璚ych otrzyma od Komisji Europejskiej  nagrod Kartezjusza za komunikacj naukow (Descartes Prize for Science Communication)  za wybitne zas逝gi w popularyzacji wiedzy. Obecnie tworzy si europejska sie uniwersytet闚 dla dzieci   - European Children's University Network (EUCUNET).


U podstaw tego przedsi瞝zi璚ia le篡 przekonanie, 瞠 wykszta販enie to najwa積iejsze narz璠zie, w jakie mo積a wyposa篡 dzieci. Nie chodzi o nauk konkretnego przedmiotu - chodzi o sam fakt zadawania pyta i zdobywania na nie odpowiedzi. 




"Wszyscy profesorowie wykazali wiele zrozumienia dla dzieci, kt鏎e podczas ca貫go wyk豉du mog造 zdawa pytania. W ten spos鏏 odkrywano nowe perspektywy i mn鏀two nowych problem闚 (...) dzieci by造 r闚nie bardzo odkrywcze w udzielaniu odpowiedzi i profesorowie nie szcz璠zili im kole瞠雟kiego uznania chwal帷, 瞠 s to pogl康y "godne naukowca"."


Powr鏒 do strony g堯wnej

Cytaty pochodz z ksi捫ki "Uniwersytet Dzieci璚y" Urlich Jansen, Ulla Steuernagel, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa 2006
Ma這polski Uniwersytet dla Dzieci