Powr鏒 do strony g堯wnej
Profesor Teresa Zieliska (ur. 1955)
Pracuje na Politechnice Warszawskiej,
na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa.

Pracowa豉 te naukowo w Singapurze, USA, Wielkiej Brytanii i W這szech. Jej specjalno軼i jest robotyka (maszyny krocz帷e).
Prof. Zieli
ska mieszka w Warszawie.
Jest m篹atk, ma doros陰 c鏎k.

- Gdzie si pani urodzi豉 i wychowa豉?
Pochodz z Hrubieszowa - miasteczka przy granicy z Ukrain, ale wychowywa豉m si na wsi, gdzie m鎩 tata by lekarzem. Pami皻am, 瞠 mieszka豉m nad pi瘯n rzek, samotnie biega豉m po polach, czyta豉m mn鏀two ksi捫ek i puszcza豉m wodze fantazji.
- By豉 pani odludkiem?
Wr璚z przeciwnie. Lubi豉m towarzystwo, ale mieszka豉m na kompletnym odludziu, bo nasz dom by po這穎ny mi璠zy wsiami. Wsz璠zie by這 daleko. Odwiedziny u kole瘸nek i koleg闚 to by豉 dla mnie ca這dzienna wyprawa.
- Czy lubi豉 pani szko喚?
Mam bardzo niewiele wspomnie
ze szko造, zw豉szcza z pierwszych lat. Kiedy przychodzi豉 ostra zima, drogi by造 zasypane 郾iegiem i nie by這 jak wydosta si z naszego pustkowia. W szkole sp璠za豉m jakie trzy miesi帷e w roku. Przez reszt czasu uczy豉m si sama w domu. I poch豉nia豉m ksi捫ki z biblioteki rodzic闚.
Podoba造 mi si Dzieci z Bullerbyn Astrid Lindgren czy seria Mary Norton o rodzinie Po篡czalskich ksi捫ki o rodzinie ludzik闚 mieszkaj帷ych pod pod這g starego domostwa, kt鏎zy nieustannie po篡czaj wszystko z domowej kuchni. Ale najbardziej lubi豉m doros貫 lektury: literatur pi瘯n i fantastyk naukow. Wbrew pozorom takie rzeczy bardzo przemawiaj do dzieci璚ej wyobra幡i. Dopiero w czwartej klasie, kiedy zn闚 przeprowadzili鄉y si do miasta, zacz窸am si w miar normalnie uczy.
- Trudno by這 przywykn望 do szkolnego rygoru?
Ale ja nie uwa瘸豉m tego za rygor. Zawsze chcia豉m si uczy nowych rzeczy, a szko豉 w tym pomaga豉. No i sam kontakt z r闚ie郾ikami by atrakcj.
- Jakie przedmioty pani lubi豉?
圭is貫. Ale polski te, przecie uwielbia豉m czyta. Najmniej podoba造 mi si przedmioty, kt鏎e wymaga造 wkuwania na pami耩, na przyk豉d dat. Pewnie dlatego wybra豉m uczelni techniczn. Tu nie trzeba ku, wystarczy my郵e.
- Kiedy stwierdzi豉 pani, 瞠 nauki techniczne to w豉郾ie to, czym chce si pani zajmowa?
Bardzo wcze郾ie. W drugiej klasie podstaw闚ki na lekcji wychowania plastycznego trzeba by這 narysowa siebie w przysz這軼i. Narysowa豉m in篡niera. W szkole 鈔edniej rozwa瘸豉m astronomi, ale samotna praca w obserwatorium jako mi si nie u鄉iecha豉. By豉m ambitna. Wybra豉m Wydzia Elektroniki trudne studia ale z przysz這軼i.
- Ju wtedy roboty chodzi造 pani po g這wie?
Chodzi造 znacznie wcze郾iej ju w dzieci
stwie, kiedy czyta豉m Bajki robot闚 Stanis豉wa Lema i inne ksi捫ki science fiction. Ale nawet na studiach nie wiedzia豉m jeszcze, 瞠 b璠 je konstruowa. Na elektronice tego nie uczono.
Dopiero po dyplomie zobaczy豉m w ksi璕arni ksi捫k o ruchu zwierz徠 i robot闚. To zestawienie wyda這 mi si ciekawe, bo w tym czasie roboty kojarzy造 si raczej z nudnymi i ma這 efektownymi maszynami stosowanymi w przemy郵e. Dowiedzia豉m si, 瞠 autor jest profesorem na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa. Przysz豉m do niego i powiedzia豉m, 瞠 ta tematyka bardzo mnie interesuje, i 瞠 chc robi doktorat. Zgodzi si, chocia by豉m w豉軼iwie cz這wiekiem z ulicy. Tak zacz窸am si zajmowa maszynami krocz帷ymi.
- Co konkretnie pani robi?
Patrz na ludzi i zwierz皻a, analizuj ich budow i spos鏏 poruszania. Studiuj, jak omijaj przeszkody, uciekaj, zmieniaj kierunek ruchu lub jego form na przyk豉d z chodu na skoki, jak koordynuj ruch. Na przyk豉d mucha ma sze嗆 n鏬. Gdy chodzi, co najmniej trzy z nich musz by na ziemi. Sk康 nogi wiedz, kt鏎a ma by w g鏎ze, a kt鏎a na dole? Kiedy ju dowiemy si takich rzeczy, staramy si konstruowa i programowa maszyny, kt鏎e potrafi to na郵adowa. Nasze roboty s podobne do much, mr闚ek, kot闚, koni a nawet ludzi.
- Do czego s逝膨?
Mog na przyk豉d dociera w niedost瘼ne dla ludzi rejony i wykonywa zadania, kt鏎e s dla nas trudne, m璚z帷e, lub nieprzyjemne.
Robot mo瞠 na przyk豉d i嗆 do lasu i przycupn望 w krzakach albo przesiedzie ca陰 noc w bagnie, by nad ranem zrobi zdj璚ie jakiego zwierz璚ia. Cz這wiek by si zazi瑿i.
Roboty, kt鏎e wygl康aj jak zabawki, wyposa穎ne w odpowiednie czujniki, mog bada dzieci, nie nara瘸j帷 ich na stres zwi您any z widokiem bia貫go lekarskiego fartucha. A roboty konstruowane przez moich student闚 s tak sprawne, 瞠 graj w pi趾 no積, w mistrzostwach Europy robot闚.
- Ale chyba nigdy nie b璠 gra jak Ronaldinho?
Podobno w 2015 roku reprezentacja robot闚 b璠zie w stanie wygra z reprezentacj ludzi... Ale ruch to nie koniec naszych marze
i mo磧iwo軼i. Ju dzi konstruuje si roboty, kt鏎e wyra瘸j emocje: potrafi by smutne, weso貫, nudzi si, z這軼i, rozwesela nas, gdy sami jeste鄉y smutni. Maj nie tylko pomaga nam w r騜nych pracach, ale towarzyszy nam w 篡ciu codziennym, na przyk豉d opiekowa si chorymi, albo dzie熤i, gdy rodzice s zaj璚i.
- Potrzebujemy troski i uczu robot闚, bo nie mamy dla siebie czasu? To okropne.
Niezupe軟ie. Je郵i dziecko ma sp璠zi ca造 dzie
samo przed telewizorem lub komputerem, chyba lepiej, 瞠by pogra這 w pi趾 z robotem. Kiedy mieszka豉m na odludziu i nie mia豉m si do kogo odezwa, taki wypasiony robot by造 super. Nie pr鏏uj zbudowa imitacji cz這wieka, ale roboty s potrzebne, a nauka o nich pozwala te wiele dowiedzie si o organizmach 篡wych, w tym o ludziach.

- Co si pani najbardziej podoba w tej pracy?
To, 瞠 mog my郵e tw鏎czo i realizowa swoje fantazje. 疾 鈍iat z moich dzieci璚ych lektur staje si rzeczywisto軼i.
- Sk康 wzi窸y si chi
skie i indonezyjskie ozdoby, kt鏎e wida na 軼ianach pani gabinetu?
Moja rodzina jest od dawna zwi您ana z Dalekim Wschodem. Bardzo interesuje mnie ten region, jego kultura a zw豉szcza religie. Mieszka豉m przez par lat w Singapurze. Pracowa豉m tam na uczelni i konstruowa豉m roboty.
- Jak sp璠za pani czas wolny? Czy w og鏊e ma pani czas wolny?
Niewiele, ale staram si wykazywa zdrowy rozs康ek. Je郵i przez ca造 czas siedzi si przy komputerze, efektywno嗆 pracy spada. Zim biegam na nartach po lesie, a latem je盥輳 na rowerze i chodz po g鏎ach